Beograd je kandidat za specijalizovani Ekspo
Upravo zahvaljujući projektu „Metahuman”, Srbija je postala tema svetskih medija i on je doprineo izuzetno velikom broju posetilaca i atraktivnosti našeg
Svetska izložba „Dubai ekspo 2020”, na kojoj su 192 zemlje predstavile najveće umove i inovacije uz posetu od više od 23 miliona ljudi, posle šest meseci spustila je svoju zavesu. Srbija je nastupila pod sloganom „Srbija stvara ideje – Inspirisani prošlošću, oblikujemo budućnost”, ugostivši više od milion i dvesta hiljada posetilaca, a o utiscima je za „Politiku” govorila Ana Ilić, koordinatorka projekta „Srbija ekspo Dubai”. Dubai se za ovu izložbu pripremao osam godina i utrošio je sedam milijardi dolara.
– Srbija je postigla impresivne rezultate: od svetske premijere neverovatne naučno-tehnološke inovacije „Metahuman ‒ Virtuelno oživljavanje praistorijskog čoveka iz Lepenskog vira”, pa do predstavljanja prvog gejming sela koje će biti izgrađeno u Beogradu, što je veoma važan potencijal za našu zemlju, imajući u vidu da je industrija produkcije video-igara, pored kinematografije, najbrže rastuća grana kreativnih industrija u Srbiji. Prezentovali smo i Strategije za veštačku inteligenciju Srbije, vrhunske VR tehnologije, opravdali zbog čega je britanski Bi-Bi-Si proglasio Beograd za jedan od pet najkreativnijih gradova na svetu – kaže Ana Ilić.
Koliko je projekat „Metahuman” doprineo ugledu naših naučnika, odnosno naše zemlje u svetu? U kom segmentu je takođe napravljen poseban iskorak?
Upravo zahvaljujući ovom projektu, Srbija je postala tema svetskih medija i on je doprineo izuzetno velikom broju posetilaca i atraktivnosti našeg paviljona, jer nam je omogućio da upoznamo našeg pretka, koji je pre 10.000 godina živeo u Lepenskom viru. To je bila prava senzacija. Svetu smo predstavili na konkretnom primeru rezultate rada naše naučnice Sofije Stefanović, udružen sa gejming kompanijom „3lateral” iz Novog Sada, koja je deo „Epic games”, inače kreativni ambasadori platforme Srbija stvara.
Šta sve Kreativne industrije, na čijem ste čelu, još obećavaju?
Sve oblasti kreativnih industrija kod nas imaju ogroman potencijal i o tome najbolje govore odlični ekonomski podaci: više od 7,5 odsto udela sektora kreativnih industrija u BDP Srbije, s porastom izvoza više od 50 odsto i kontinuiranim rastom, koji samo u poslednjih šest godina iznosi čak 60 odsto. Imamo više od 125.000 zaposlenih u sektoru, od kojih najveći broj čine mladi i visokobrazovani ljudi. Uz to još čekamo najnovije ekonomske pokazatelje, koji obećavaju još veći uspeh ovog vibrantnog sektora koji je ostvarivao rast čak i tokom pandemije. Za nas se često u svetu može čuti da smo „Silicijumska dolina Balkana”, jedna od top pet destinacija za digitalne nomade. Sjajne talente imamo u oblasti industrijskog i grafičkog dizajna, gejminga, dizajna softvera, preko slikarstva i vizuelnih umetnosti, do scenskih umetnosti, filma i muzike. Trenutno najrazvijeniji sektori kreativnih industrija su produkcija audio-vizuelnog sadržaja i produkcija video-igara i verujem da će uskoro i ostale oblasti kreativnih industrija postići ovako dobre uspehe.
Da li su već počele pripreme za narednu svetsku izložbu u Osaki 2025. godine?
Da, Srbija je potvrdila svoje učešće na sledećoj svetskoj izložbi i već su prve pripreme u toku. Teško će biti sada prevazići uspeh ovogodišnjeg nastupa, ali to nam je svakako sledeći izazov. Posebno je važno naglasiti da se Srbija, tačnije Beograd, kandidovao za specijalizovani Ekspo 2027. Dobijanje te kandidature bila bi velika čast i veliki podsticaj za naš budući razvoj.
Kakvi su novi planovi, ideje?
Pored intenzivne pripremne aktivnosti pre i tokom ove izložbe, pokrenuli smo nimalo lak proces sanacije i rebrendiranja arheološkog nalazišta „Vinča ‒Belo brdo”, koji je proglašen kapitalnim projektom Vlade Srbije, a upravo je raspisan i međunarodni arhitektonski konkurs. Bavimo se i adaptacijom prve kreativne ambasade Srbije u Londonu, pokrenuli smo proces rekonstrukcije i adaptacije nekadašnje zgrade Ložionice u prvi inovativno-kreativni multifunkcionalni centar u Srbiji i regionu, a u saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije uradili smo i rebrendiranje turističkog proizvoda Srbije. Učestvovali smo u izradi specijalizovanih umetničkih odeljanja u gimnazijama širom Srbije, kao i posebnim multidisciplinarnim master programima „Master 4.0 kreativne industrije”, koji su spoj tehničkih i umetničkih fakulteta…
Politika