REMASTER IZ ABBEY ROAD: Povratak dva večna albuma

Mislite na druge, podelite ovaj tekst

Album „Modra rijeka” grupe „Indeksi” reizdat je treći put, sada u čuvenom londonskom studiju „Abbey Road” i uz „Dnevnik jedne ljubavi” Josipe Lisac može da se uvrsti u večne.

Slika je nestvarna. Sarajevska. Reč je o godinama najbolje pop i rok muzike u Jugoslaviji. O godinama šezdesetim i sedamdesetim. Prošlo je podne. Mlađani, visoki, vitki i lepuškasti bubnjar sarajevske grupe „Kodeksi”, Milić Mića Vukašinović (svi bi hteli  o, zar ne, da budu „Indeksi”, pa su zato i izabrali ovo „Kodeksi”), zajapuren, i što bi u Sarajevu rekli, „baš k’o bez duše”, užurbano korača Radićevom ulicom u pravcu kafane „Park”.

Zna Milić Mića Vukašinović, zna i te kako dobro da je u kafani „Park” (koja je iz milja dobila nadimak „Parkuša”), u ulici tadašnjeg jugoslovenskog predsednika i maršala, dakle u Titovoj ulici, i u neposrednoj blizini redakcije „Oslobođenja”, što bi podstanar u zgradi sa kolonadama bosansko-hercegovačkog drvnog giganta „Šipada”, već oko ’dvanaestke’ ili u podne bila na okupu sva Milićeva muzička „raja” iz najpoznatijih sarajevskih grupa.

Iz onih ludih muzičkih godina kad beše, kako mnogi vele, najbolja pop i rok glazba svih vremena, za stolovima „Parkuše” sigurno su već sedeli svi članovi „Indeksa”, i naravno, Milićevih „Kodeksa”, a u kojima su svirali Edo Bogeljić, Goran Bregović, Zoran Redžić, a sa njima u grupi bi njihova lepuškasta pevačica Ismeta Dervoz, poznata po hitu „Zemljo moja”. Elem, za kafanskim stolom „Parkuše” nedostajao je samo on ‒ Milić Mića Vukašinović.

Tu, u Sarajevu, pripreman je taj čudesni album „Indeksa” pod nazivom „Modra rijeka”, a koji će ostaviti dubok trag u jugoslovenskoj pop i rok muzici. Prvo izdanje ovaj kultni album doživeo je 1978. godine. Snimljen je u zagrebačkoj diskografskoj kući „Jugoton”. Iste godine bi proglašen albumom godine. Za njegovu poetsku potku „Indeksi” su odabrali zbirke „Kameni spavač” i „Modra rijeka”, jednog od najvećih bosansko-hercegovačkih i jugoslovenskih pesnika, rođenog Stočanina koji je živeo i stvarao u Sarajevu, pesnika Maka Dizdara.

„Indeksi” su „Modru rijeku” uradili u postavi: Davorin Popović, vokal, Slobodan Kovačević, solo-gitara, Fadil Redžić, bas-gitara, Nenad Jurin, na klavijaturama (rođeni Sarajlija, koji je, kako kaže, dvadeset najlepših godina proveo u „Indeksima”), te Đorđe Kisić na bubnjevima. Muziku su komponovali članovi „Indeksa” nenadmašni Slobodan Bodo Kovačević, solo-gitara, Fadil Redžić, bas-gitara i Ranko Rihtman. Gosti na ovom albumu bili su Tihomir Pop Asanović na orguljama i Ranko Rihtman na klaviru.

Specijalni gost-recitator s kojim počinje album, bio je zagrebački glumac Fabijan Šovagović. Više nego uspešan je i omot albuma, kojeg je specijalno za svoje prijatelje „Indekse” uradio čuveni slikar Mersad Berber koji je imao atelje na poslednjem spratu jednog od solitera na sarajevskoj Grbavici 1. Album na čijem je omotu lik Berberove prelepe supruge. Estetski, album je uobličio Dragan S. Stefanović. Miksan je u minhenskom studiju „Barbarosa”. Nakon slušanja ovog albuma, koji traje 43 minuta i 26 sekundi, ostaje se doslovno zabezeknut njegovim muzičkim kvalitetom.

Usledilo je zatim i novo, drugo izdanje albuma „Modra rijeka” grupe koja je muzičkim kvalitetom, sopstvenim i svojevrsnim zvukom, tih šezdesetih godina nadmoćno dominirala jugoslovenskom pop rok scenom. Prošle, baš po svemu jako zločeste godine koja je srećom za nama i što nam prođe u znaku terora suludog kauboja, zvanog korona, koja nam je poremetila i zagorčala živote, „Indeksi” i njihov producent Nikola Aleksander Borota (bio je vrlo značajna figura sarajevske pop scene), reizdali su treći put album „Modra rijeka”. Napravljen je u čuvenom londonskom studiju „Abbey Road”, a pri čijoj izradi je upotrijebljena i specijalna metoda na „180 gramskom vinilu”.

Sledi i priča o jednom drugom albumu izuzetnog kvaliteta „Dnevnik jedne ljubavi” Josipe Lisac. Ovaj album je 1973. godine izašao u izdanju zagrebačkog „Jugotona”. Pored Josipe Lisac, pevačice raskošnog glasa, kvalitetu ovog albuma jednako su doprineli i gosti albuma: Slobodan Kovačević, solo-gitarista „Indeksa”, Miroslav Sedak Benčić, saksafonista, cela postavka grupe „Tajm” (Dado Topić, Tihomir Pop Asanović, Mario Mavrin, Vedran Božić, Ratko Rale Divjak, Brane Lambert Živković), dok su prateće vokale pevale Zdenka Kovačiček, Ksenija Erker, Dubravka Zubović, Adica Dobrić.

Muziku za album „Dnevnik jedne ljubavi” komponovao je životni saputnik i velika ljubav Josipe Lisac, rano preminuli zagrebački pevač Karlo Metikoš, poznat po svojim hitovima „Znaćeš” i „Tamara”. Godine 1961. Metikoš se okušao u Parizu. U gradu svetlosti nastupao je pod imenom Matt CollinsUspeo je već naredne godine nakratko biti frontmen tad najpopularnije francuske rok grupe „Crne čarape” (Les chaussettes noires), zamenjujući privremeno njenog stalnog pevača Edija Mičela. Tekst za album „Dnevnik jedne ljubavi” napisao je Ivica Krajač, inače član onog nekad poznatog zagrebačkog kvarteta 4M. Kad je 2013. godine ovaj album slavio četrdesetogodišnjicu od svoje prve pojave „Croatia Records” ga je ponovo objavila, takođe na vinilu.

Albumi „Modra rijeka” i „Dnevnik jedne ljubavi”, večni su, nikad ne blede…

Politika

Mislite na druge, podelite ovaj tekst

Gledište

Gledište je kulturni portal, mesto gde se promoviše pisana reč i podstiče kreativno razmišljanje.

Ostavite komentar