GILJERMO DEL TORO

Mislite na druge, podelite ovaj tekst

Meksički reditelj, režirao horor filmove i fantazije, filmovi puni neobičnih likova – mešanje realnosti i fantazije gde scenografija igra veliku ulogu.

”Mislim da je 50 % naracije u audio/vizuelnom pripovedanju. Slučajno sam pomislio da je scenario osnova svega toga, ali definitivno ne govori filmu. Priča priču ali ne priča ceo film. Mnogo narativa je u detaljima.”

Kao mali počinje da režira svoje kratkometražne amaterske filmove, upisuje akademiju Centro de Investigacion y Estudios Cinematograficos. Snimio je oko desetak kratkometražnih filmova pre nego što je snimio svoj prvi igrani film.

Proveo je deset godina radeći kao dizajner specijalnih efekata šminke  i osnovao je svoju firmu, Necropia. Suosnivač je Filmskog festivala u Gvadalahari, osnovao je i produkcijsku kuću Tekila Gang.

Del Toro je režirao raznolike filmove – od adaptacije stripova, istorijske fantazije, horor filmovi.

Hronos (1993) je njegov prvi dugometražni igrani film, horor drama – radnja filma se dešava u Meksiku, gde stari alhemičar razvija mehanizam besmrtnosti. Jedan od prvih filmova gde Del Toro saradjuje sa glumcima Federiko Lupi i Ron Perlman.

Dobio je 30 miliona dolara budzeta iz Miramax Filmsa za snimanje svog drugog filma, Mimika ali on nije bio zadovoljan načinom kojim su ga tretirali tokom produkcije. Scenario filma je inspirisan istoimenom pričom Donald A. Volhejma. Film je osvojio tri nagrade:

1.Nagrada Saturn – najbolja šminka

2.Monitor – Open, Closes and Titles – najbolje postignuće

3.Open, Closes and Titles – reditelj

Ovaj film spada u horor – znanstvenu fantastiku – mutanski insekti toliko uznapreduju da počnu biti pretnja čovečanstvu.

”Kod Giljerma kadrovi su skoro matematički – sve je isplanirano. ”

Alfonso Kuaron, reditelj

”Del Toro je reditelj sa istinskim vizuelnim osećajem, sa načinom da nas uvuče u svoju priču i dočarava raspoloženje samim izgledom i teksturom svojih snimaka. Uzima standardne sastojke i predstavlja ih tako efikasno da ”Mimika” čini da staro izgleda novo, sveže i zastrašajuće. ”

Rođer Ebert

Đavolja kičma (2001), gotički horor film, međunarodna ko-produkcija između Španije i Meksika, kao nezavisna produkcija Pedra Almodovara, snimano u Madridu.

Sinopsis:

Dečak bez roditelja stiže u sirotište koje opseda duh tajanstveno preminulog dečaka.

Film je nominovan za nagradu Goja u dve kategorije, a nagrađen je i na festivalu u Amsterdamu.

”Giljermo del Toro balansira strah od nežnosti, reflektuje teror i tugu vremena kroz oči dečaka koji samo napola razume čemu svedoči.”

A.O. Skot, The New York Times

Blade 2 (2002), adaptacija stripa, vampirski acioni film, nastavak prvog filma. Radnja prati Blejdova nastojanja da se suoči sa tzv. Kosačima, mutiranom vrstom vampira, koji će ga naterati da sklopi privremeni savez sa svojim vampirskim neprijateljima.

Del Toro je pozvan da režira film nakon što je Stiven Norington odbio.

”Dejvid Gojer i ja smo njegovi obožavaoci još od Hronosa i bili smo oduševljeni njegovim dolaskom. Gilljermo je vizuelni reditelj i ima veoma jak osećaj kako želi da film izgleda. Kada se prijaviš da radiš sa nekim poput Giljerma nećete mu reći kako film treba da izgleda, pustiš ga da trči za njim. ”

Piter Frankfurt, producent filma

Helboj (2004), natprirodni superherojski film, baziran na stripu, radnja prati demonskog superheroja poznatog kao Helboj, koji potajno radi na tome da zaštiti svet od paranormalnih pretnji zajedno sa svojim timom – Biroom za paranormalna istraživanja i odbranu.

Film je dobio pozitivne kritike i zaradio je preko 99 miliona dolara.

”Film postaje priča o dva oca sa jednim sinom. On vidi jednog oca u Metli a drugog u Raspućinu. To je veoma grafički način predstavljanja Helbojovog sukoba. ”

Giljermo del Toro

Panov lavirint (2006), horor fantazija, smešten u periodu nakon Španskog građanskog rata, govori o Ofeliji, mladoj devojci koja otkriva fantastični svet šumskih bića kada je majka odvede u severnu Španiju da se pridruži njenom očuhu, ogorčenom i uvrnutom članu Frankove fašističke armije.

Tokom pisanja filma Del Toro je bio inspirisan filmom  Uspavana dolina (1999) i pričama braće Grim.

Film je pun tamne atmosfere, misterioznim mestima, ”čudovišta” – bića koja se nalaze mnogo daleko od društva koje ne prihvata različitost.

”Nakon rada u Holivudu na drugim filmovima i sa drugim režiserima, rad na našem originalnom jeziku na različitim pejzažima me vraća na originalne razloge zbog kojih sam želeo da snimam filmove a to je u osnovi da pričam priče sa potpunom slobodom i da pustim da vizuelni elementi zaista doprinesu pričanju priče.”

Giljermo Navaro, direktor fotografije

Film je premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Kanu 2006. godine, izabran da predstavlja Meksiko na dodeli Oskara u kategoriji za najbolji strani film, dobio je nagradu Goja za najbolji film i 2007 godine osvaja tri Akademijine nagrade: scenografija, fotografija, šminka.

 Alfonso Kuaron bio je jedan od producenata filma dok mu je Alehandro Injaritu pomogao u montaži.

”Bajka takve potencije i fenomenalne lepote da ponovo spaja odraslu maštu sa iskonskim uzbuđenjem i užasom priča koje su nas držale začarane kao decu. ”

Đim Emerson

Film je trebao da ima nastavak por nazivom 3993 ali je se Del Toro ipak odlučio da režira nastavak Helboja.

2008. godine Piter Džekson ga je unajmio da režira trilogiju filmova por romanu Hobit ali je dve godine kasnije ipak odustao od projekta što je dovelo do finansijskih problema MGM-a. Iako nije režirao upisan je kao ko-scenarista ove trilogije.

Bitka za Pacifik (2013), znanstvena fantastika, radnja smeštena u blisku budućnost u kojoj Zemlju napadaju kaijui – ogromna čudovišta koja dolaze iz interdimenzionalnog prolaza na dnu Pacifika.

Iako nije imao puno uspeha na američkom tržištu iako je bilo uložena mnogo novca u produkciju.

”To je bila jedna od prvih reči koje sam rekao celom timu u ILM-u. Rekao sam: ”Ovaj film mora da bude pozorišni,operski, romantičan.” Koristili smo mnogo reči koje obično nisu povezane sa visokotehnološkim blokbasterima… Išli smo na veoma, veoma, veoma zasićenu paletu boja za bitku za Hong Kong. Stalno sam tražio od Džona da se prikači na svog unutrašnjeg Meksikanca i da bude u stanju da zasiti zeleniš i ljubičaste, ružičaste i narandžaste.”

GILJERMO DEL TORO

Grimizni vrh (2015), gotički ljubavni film,   radnja se dešava na prelazu iz 19. u 20. vek i prikazuje kako se spisateljica posle udaje za aristokratu suočava sa duhovima na njegovom imanju.

Iako nije imao mnogo uspeha na tržištu dobio je mnogobrojne pozitivne kritike.

”Film orentisan na setove, klasični ali u isto vreme moderni odgovor na priče o duhovima.”

GILJERMO DEL TORO

Oblik vode (2017), romantična fantazija, dobio sedam nominacija za Zlatni globus i pobedio u dve kategorije:

1.najbolji reditelj

2.najbolja originalna muzika

Radnja smeštena u Baltimoru 1962. godine, priča prati nemu čistačicu zaposlenu u oštro čuvanom vladinom labaratoriju gde se sprijatelji sa zarobljenim humanoidnim vodozemcem.

”Ako kažem da se radnja odvija nekada davno 1962. godine,to postaje bajka za ta problematična vremena. Ljudi se mogu puno više opustiti i pogledati priču, poslušati likove i razgovarati o problemima, a ne o okolnostima tih problema.”

GILJERMO DEL TORO

”Oblik vode sadrži razinu nežnosti koja je neuobičajna za del Torove filmove… premda sam film nije revolucionaran, svejedno je elegantan i očaravajući.”

HEJLI BENET, MINNESSOTA DAILY

Američki filmski institut proglasio je Oblik vode jednim od 10 najboljih filmova 2017.godine.

Film je nominovan u 13 kategorija za Oskara.

”On je, po mom mišljenju, novi Orson Vels.”

MARK KERMODE

Ljubica Babić

Mislite na druge, podelite ovaj tekst
Gledište

Gledište

Gledište je kulturni portal, mesto gde se promoviše pisana reč i podstiče kreativno razmišljanje.

Ostavite komentar