Ispod pokrivača: Stip koji moraš da pročitaš i ako ne čitaš stripove

Mislite na druge, podelite ovaj tekst

Ispod pokrivača je autobiografska grafička novela Krejga Tompsona koja je ugledala svetlost dana pre dvadeset godina. Dvadeset godina posle njenog izlaska, ona je očigledno i dalje aktuelna i dalje nalazi nove poteve do novih čitaoca. O tome najviše ide u prilog podatak da ga je magazin Time proglasio stripom godine kada je izašao, i da ga je uvrstio na osmo mesto za strip dekade.

Piše: Nenad Baraković Bara

Ovo je crno-beli strip kroz koji probijaju život, emocije i boje i koji će svakog čitaoca da prodrma poput elektrošoka. Uz ovaj strip svako ljudsko biće koje je imalo detinjstvo može da se razneži, nasmeje, uznemiri, preistpia, a ako je u pitanju žensko ljudsko biće može i da zaplače.

Flešbekovi koji su upereni ka odrastanju. Kanada. Sneg. Mnogo snega. Soba koja je pretopla kada je leto, a prehladna kada je zima. Odrastanje u strogoj hrišćanskoj porodici. Odnosi unutar porodice i kako se oni razvijaju. Majka. Otac. I Rođeni brat. Odlasci u školu. Neprijatne i prijatne stvari koje se tamo dešavaju. Flešbekovi na adolescenciju. Hrišćanski kamp. Prva ljubav zbog koje autor konačno oseća pripadnost nečemu. Upoznavanje sličnih sebi. Grandž i rokenrol. Nirvana. Kjur. Umetnici. Pisci. Strip- crtači. Prećutani, ili otpevani saundtrekovi za strip- ali jasno naglašeni. Preispitivanje i pobuna zbog sveta oko sebe- ali sve to nacrtano i napisano čisto i bez trunke mržnje ili frustracije. Napisano i nacrtano tačno tako da autorova ispovest izgleda kao stvarna- jer sam neko ko je imao odrastanje kakvo je ono predstavljeno u ovoj noveli može jedino i da stvori pomenutu.

A onda perspektiva iz sadašnjosti na sve ono što se dešavalo, ali i učenje kako odbaciti životne nepotrepštine koje počnu da te žuljaju ili u koje počneš da sumnjaš- što je autor zapravo naučio već jednim delom u adolescenciji.

Paralelno, sa ovom emotivnom linijom dešava se i kritika društva koje je duboko zagazilo u krizu morala, pa pokušava da se iskupi i isčupa zahvaljujući religiji- svako na svoj način. Takođe, tu su i dečje sumnje i pogledi na religiju- te postavljanje dečjih i banalnih pitanja na koja zapravo ne postoje odgovori. Važno je napomenuti da ta kritika društva nije napadna, ta kritika nije upereni srednji prst besnog tinejdžera nego veoma zrelo napisana i nacrtana stvar tako da ne remeti sklad koje ovo ostvaranje nudi- jer kao što rekoh, čak i kada se vraća u neprijatna iskustva, ponavljam- autor ne nudi mržnju ili bes, nego- nazovimo to nostalgičnost, melanholiju ali i neiskvarenost i čistotu detinjstva, kao i zbunjenost i strah adolescencije- što se kroz crtež najbolje ogleda.

Takođe, kroz ovu novelu autor pokazuje i jednu od tzv. najvrednijih hrišćanskih vrlina, uprkos tome što on odbacuje dogmu- mada sam čin te vrline nije direktno predstavljena u njemu, ona se ogleda i podrazumeva kroz ceo strip.

Bez preterivanja, kako se budete približavali kraju stripa, poželećete da nije kraj i da postoji još stranica. Ali kao što i jedna rečenica u stripu nagoveštava, sve ima svoj kraj, ako je imalo i početak.

Teme detinjstva, odrastanja, sazrevanja, porodičnih odnosa, religioznosti i prvih ljubavi zaista jesu neiscrpne teme o kojima je pisano, snimano i crtano basnoslovno mnogo puta, jer nostalgija se da dobro naplatiti- ali samo neke od ovih stvari ostaju zauvek. Novela Ispod pokrivača jeste jedna od njih. Ono što je za film Stand By Me, ili za književnost Maslačkovo vino, to je za strip Ispod Pokrivača.

Mislite na druge, podelite ovaj tekst

Nenad Baraković

Nenad Baraković Bara je autor Gledišta, dolazi iz Novog Sada gde je i rođen 1991. godine. Doživotno potlačen, društveni aktivista, pank-roker, muzičar, tonac, novinar i pisac u pokušaju.

Ostavite komentar